Saturday, June 27, 2009

Volgo dilanda kemarau!!!

dalam terik summer di bumi Volgograd ini, kemarau peperiksaan yg melande baru sahaja surut kepada suhu normal.Namun,ape yg dapat dilihat adelah kesan2 yg tertinggal dek panasnya bahang kemarau itu.

ramai mangsa yang berjaya melepasinya dengan selamat,malah ade yg baik dan dalam keadaan sihat walafiat wal cemerlang...tidak kurang juga yg tersembam di medan pertempuran, rentung dibakar bahang kepanasannya..yg kurang menyediakan bekalan "air simpanan", terkandas terkulai kehausan..layu dibahang bara kemarau.

biarpun dengan pelbagai cara n ragam (baik disertai "drama" mahupn tidak), semuanya berusaha utk memberikan yg terbaik dlm menghadapi kemarau ini.mujur tiada yg meminta pertolongan si "toyol", biarpun ramai juga yg sibuk mengadakan mesyuarat2 tingkap secara rahsia di medan pertempuran.kononnya memasang strategi dan mencari jawapan terbaik sbg penyelesaian kpd kemarau ini..

Dalam hiruk pikuk kesibukan dan keglabahan,trdapat juga golongan yg masih tidak melupakan Tuhannya-Si Kuasa yg Maha Mengetahui.Tidak hanya sibuk menyediakan bekalan simpanan air, malah masih sempat melaksanakan 'solat minta hujan' agar segera turunya hujan2 rahmat supaya mudah menghadapi kemarau ini. dan mungkin ini yg kadangkala kita terlepas pandang,dalam kesibukan usaha individu mempersiapkan bekalan, seharusnya tidak dilupa akan kuasa yg lebih hebat di atas mereka..siapa lagi klu bukan Ar-Rahman robb Tuhan sekalian alam..dan, wajarkah pula golongan yg hanya mula bersoalat dan mengingat Tuhannya (sambil mengaharap hujan2 rahmat) hanya apabila 'kemarau' melanda sahaja??

bagaimana keadaanya "pre-" and "post-" kemarau itu?apekah manusia akan mula alpa kembali pada yg Maha Esa???

sekian...
berita dilaporkan oleh sikakicagu..

notakakicagu: membaca lalu memikir...berbaca lalu berfikir..

No comments: